Szeretettel köszöntelek a Kölyökbázis közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kölyökbázis vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kölyökbázis közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kölyökbázis vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kölyökbázis közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kölyökbázis vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kölyökbázis közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kölyökbázis vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A 13-14 éves korú gyermekeknél a továbbtanulás és a pályaválasztás iskolai előkészítése a tanárok feladata. A kiválasztott iskola a későbbi szakmatanulás, a pályaválasztás lehetőségeit is meghatározhatja. A helyes döntéshez nélkülözhetetlen az önismeret, a rálátás a különböző szakmákra, foglalkozásokra, és lehetőségekre, de ugyanúgy nélkülözhetetlen a szülők és a pedagógusok kapcsolata is – hívja fel a figyelmet Takácsné Csór Marianna. A Varázsbetű Fejlesztő Műhely szakembere útmutatása sok segítséget nyújt a diszlexiás, vagy más tanulási zavarral küzdő gyerekeknek, akiknek helyzete a pályaválasztásnál is különleges, hiszen számukra nehézséget jelenthet az idegen nyelv, a matematika, az irodalom, vagy valamely egyéb tárgy elsajátítása.
Nem lehetetlen
Az Oktatási
Törvény segítséget próbál adni a tanulási nehézségekkel küzdő
gyerekeknek. Ha a gyermek diszlexiás, vagy egyéb tanulási zavarral
küzd, akkor az igazgató - a szakértői bizottság vagy a nevelési
tanácsadó véleménye alapján - mentesíti egyes tantárgyakból,
tantárgyrészekből az értékelés alól.
A Beszédvizsgáló Országos
Szakértői és Rehabilitációs Bizottság javaslatára mehet a gyermek az
Öveges Gimnáziumba, ahol a továbbtanulásra és szakmatanulásra is
felkészítik a diszlexiás tanulókat. Természetesen nem ez az egyetlen
diszlexiásokkal foglalkozó középiskola az országban: cikkünk.
Diszlexiás
osztályokat indítanak a balatonfűzfői Öveges Szakközépiskolában, és
Tolna megyében a gyönki Tolnai Lajos Gimnáziumban is. Sőt, Budapesten a
Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban is foglalkoznak diszlexiás
diákokkal.
A felvételi kérelmek beadása előtt érdemes érdeklődni a
kiválasztott iskolában azzal kapcsolatban, hogy a felvételhez megyei,
vagy az országos szakértői bizottsági szakvélemény szükséges.
Felmentések
Az
érettségi, a középiskolából való továbbtanulás, illetve a nyelvvizsga
megszerzése is nehézséget okozhatnak a diszlexiás tanulóknak.
Az
érettségin a diszlexiás tanulót a szakértői és rehabilitációs bizottság
szakvéleménye alapján a középiskola igazgatója mentesítheti egyes
tantárgyakból vagy tantárgyrészekből az értékelés alól. Általában az
írásbeli vizsgák során élnek ezzel a lehetőséggel. A kérelmet az
érettségi vizsgára történő jelentkezéssel együtt kell leadni.
Az
egyetemre, főiskolára készülő gyermek érettségi után kikerül a
„közoktatás köréből”. Ezen a szinten a legnagyobb problémát általában
az okozza, hogy a diploma megszerzése nyelvvizsgához kötött. A
szakvéleménnyel rendelkező sajátos nevelési igényű (diszlexiás,
diszgráfiás…) tanuló kaphat mentességet a nyelvvizsga, esetleg a
nyelvvizsga írásbeli vagy szóbeli része alól. Ezekben az esetekben
azonban már igazságügyi szakértő adhat felmentésre javaslatot. Bővebb
információért a felvételiző ahhoz a konkrét felsőoktatási intézményhez
fordulhat, amelyikbe felvételt kíván nyerni, majd államvizsgázni
szeretne.
Természetesen a nyelvi értékelés alóli felmentés nem azt jelenti, hogy többé nem kell tanulni a helyesírást, a nyelvet, "csupán" annyit jelenti, hogy a tanár figyelembe veszi a gyermek részképesség zavarát, nem ad osztályzatot. Miért jó ez? Így lelkileg nem mennek tönkre az iskolások.
Hogyan válasszunk?
Az
iskolaválasztásnál a szülő-gyermek összhang megteremtése minden esetben
fontos, de mindenekelőtt a gyermek érzéseire kell figyelni: mi szeretne
lenni, melyik szakma, foglalkozás tetszik neki, mennyire szeret
tanulni, mennyire reális az elképzelése, mit tud saját maga megtenni,
hogy jobban menjen a tanulás?
Tudniillik, a továbbtanulás, az iskolaválasztás alapvetően befolyásolja életünk alakulását. Éppen ezért fontos, hogy merjünk tenni, lépni a fejlődés érdekében, hiszen rendszeres gyakorlással minőségi változások érhetők el. A speciális terápia, az egyéni képességeket figyelembe vevő tanulási módszer segíthet a diszlexia vagy más tanulási zavarok okozta hátrányok leküzdésében.
Sikerélményt!
A sikerélmény a
fejlődés kulcsa. Akinek nem volt sikerélménye az olvasásban, miért is
szeretné azt? Éppen ezért nagyon fontos, hogy az érintett minden apró
siker elérésénél dicséretet, pozitív visszajelzést kapjon, így képet
alkothat saját fejlődéséről. Fontos, hogy önmaga is akarja a fejlődést.
Ebben nem csak a szülő, hanem a szakemberek, a pedagógus, a logopédus
és a pszichológus támogató segítsége is nélkülözhetetlen
http://www.eduline.hu/hirek/20090212_merre_tovabb_a_tanulasi_zavarral.aspx
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Átfogó játszótér fejlesztés Makón