Ötvennyolc megszűnő intézmény, harmincnyolc új iskola, száznyolcvanhárom tanítási nap, éd három nagyobb változtatás a közoktatási törvényben – ez a 2009/2010-es tanév számokban. Szeptember elsején 1 millió 348 ezer diák számára ér véget a két és fél hónapos vakáció, és kezdődik meg újra a tanulás.
Van, aki már kivakációzta magát augusztus végére, ezért várta a tanév kezdetét, mások azonban irigylik azokat a diákokat, akik iskolafelújítás vagy más ok miatt két-három héttel később kezdhetik el a tanulást – derült ki az [origo] hétfői villámkérdéséből. Az évnyitókra tartó nebulók többsége előre örül az osztálytársakkal való beszélgetéseknek, a tanulást és az első dolgozatokat azonban – valamelyest érthető módon – egyikük sem várja igazán.
A 2008/2009-es tanév idén is a generációk által szeretett vagy éppen utált dátummal, szeptember elsejével veszi kezdetét, és 2010. június 15-ig tart. Az első szünetre másfél hónapot kell várniuk a diákoknak: az őszi szünet október 26-tól 30-ig, a téli szünet december 23-tól 31-ig tart, a tavasz szünet pedig 2010. április 2. és 6. között lesz. Az idei tanév – mint eddig mindegyik – változásokkal kezdődik, lássuk a legfontosabbakat.
Tovább csökken az elsős kisdiákok száma
Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is kevesebb elsős kisdiák ül majd az iskolapadokba: a 2008/2009-es tanévhez képest kétezerrel – 101 ezerről 99 ezerre – csökkent az elsős általános iskolások száma. A középiskolákban azonban egyelőre nem esett vissza a diáklétszám: az Oktatási és Kulturális Minisztérium adatai szerint tavaly szeptemberben ugyanennyi – 46 300, 43 300 és 31 700 – diák kezdte meg az első évét a szakközépiskolákban, gimnáziumokban, illetve a szakiskolákban. Az összlétszám azonban ezekben az oktatási intézményekben is csökkent, igaz, csupán két-háromszáz fővel.
A 2009/2010-es tanévet összesen 1 348 ezer diák kezdi meg az ország általános- és középiskoláiban, illetve szakiskoláiban – ez körülbelül húszezres visszaesés az előző tanévhez képest. A diák számának csökkenése Magyarországon már a kilencvenes évek elejétől megfigyelhető: az Oktatási és Kulturális Minisztérium által kiadott Oktatás-statisztikai Évkönyv adatai szerint míg az 1990/1991-es tanévben összesen 1 177 612 nebuló tanult az általános iskola nyolc évfolyamában, addig 2000 őszén már csak 960 790-en, idén pedig csupán 775 820-an ültek vissza az iskolapadba.
Módosul a közoktatási törvény
Több ponton is változik a közoktatási törvény a most induló tanévben. A három legfontosabb változás a szakiskolai oktatást, az óvodákat és bölcsődéket, valamint a finanszírozást érinti. Lehetővé válik például, hogy a szakiskolában tanulók az általános iskola után azonnal bekapcsolódjanak a szakképzésbe. Míg eddig az első két évfolyamon a közismereti tárgyak voltak túlsúlyban, ezentúl a kilencedik és tizedik osztályban a kötelező órák legfeljebb ötven százalékában pályaorientáció, gyakorlati oktatás, szakmai alapozó elméleti és gyakorlati oktatás folyhat, valamint az Országos Képzési Jegyzék szerint elméleti és szakmacsoportos alapozó oktatás történhet. A változtatások a tanulószerződéseket is érintik.
A második – igencsak vitatott – módosítás lehetővé teszi az egységes óvoda-bölcsődék megszervezését a tízezer fősnél kisebb településeken. Vagyis az már nem lesz kizáró ok, ha nincs annyi kisgyerek, ahány egy bölcsőde elindításához szükséges – a tárca ezzel a döntéssel enyhítené a tíz-tizenötezer bölcsődei helyhiány.
A 2009-es évi költségvetési törvény alapján a közoktatás finanszírozásában is változás lesz: a teljesítménymutató fajlagos összege a korábbi 2.550.000 forintról 2.540.000 forintra csökken. Szigorodnak az oktatásszervezési feltételek is az óvodákban, az általános és középfokú oktatásban.
Bezárt és új iskolák
Ötvennyolc intézményt szűnt meg, és harmincnyolc új intézmény jött létre – ez az idei év mérlege, már ami az iskolák számát illeti. Szeptember elsején nem kezdik meg a tanítást például Kiskunfélegyháza Bankfalu nevű településrészének általános iskolájában, de megszűnt az oktatás a Csongrád megyei, alig több mint nyolcszáz fős Dócon, illetve a Békés megyei Medgyesbodzáson is. Az elmúlt tanév vesztese Debrecen is: a hajdú-bihari megyeszékhelyen három általános iskola és három kollégium fejezte be működését, ez összesen százötven-kétszáz diákot érint.
Új iskolák is létrejöttek: az ezerötszáz lakosú Pest megyei településen, Tinnyén kétszáznegyven férőhelyes, nyolc tantermes iskola épült, ahol idén százhúsz diák kezdi meg a tanévet, a következő években azonban a környékbeli településekről bejáró gyerekekkel együtt akár kétszáznegyvenen is tanulhatnak az új intézményben.
|
Kommentáld!