Szeretettel köszöntelek a Kölyökbázis közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kölyökbázis vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kölyökbázis közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kölyökbázis vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kölyökbázis közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kölyökbázis vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Kölyökbázis közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Kölyökbázis vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Közeledik a tanév vége, az éves munkát értékelő iskolai bizonyítványosztás. A szorgalom, az akarás nem midig mutatkozik meg a végeredményben, különösen akkor nem, ha bizonyos képességbeli hiány befolyásolja például a matek jegyeket. A diszkalkulia sokszor nehezebben fedezhető fel, mint a diszlexia és diszgráfia. Ha már a korrepetálás, a fizetett matek különóra sem segít, a gond gyakran nem a gyerekkel van, hanem a gyerekben.
A szülők a gyerek figyelmetlenségének, lustaságának tudják be a matek
körüli problémákat. Ez érthető is, hiszen az elvont fogalomalkotás,
gondolkodás másfajta koncentrációt igényel. Csakhogy akik ilyen részképesség hiányával küzdenek
– szó szerint küzdenek –, csak nagyon lassú, egyéni tempóban képesek
ezt elsajátítani. A szülőknek gyakran érthetetlen, hogy az amúgy jól
teljesítő gyermekük matekból mért bukdácsol.
Egyre többet és többen tudunk a diszkalkuliáról,
konferenciák, előadások, pedagógus-továbbképzések, szülőfórumok
foglalkoznak ezzel a tanulási zavarral. Ennek ellenére előfordul, hogy
a diszkalkuliás, egyébként jó intellektusú, szorgalmas gyerek, aki csak
matekból gyenge, úgy jut középiskolába, hogy nem vizsgálták matematikai
képességeit. Talán azért, mert matematikai alulteljesítése még így is
megugrotta a bukás fölötti lécet, vagy a tanári segítőkészség,
engedékenység az egyébként jól tanuló gyermeket átsegítette ezen az
akadályon. A középiskolában azonban menthetetlenül fény derül a problémára.
Ekkorra már a személyiség sérülés jelei is megmutatkozhatnak
szorongásban, depressziós állapotban, ami a kudarcok következménye
lehet.
A
diszkalkulia legproblémásabb területe a matematika, de a diszkalkuliás
ember számtalan gyakorlati problémával is szembesül. Sokszor elkésik, időzavarral küzd,
mert nem tudja kiszámolni, mennyi időre lesz szüksége, hogy az adott
helyre odaérjen. Ugyanígy gondot okozhat az idő beosztása is. Az előre
eltervezett és egy dologra szánt idő kerete szinte soha nem elég.
Számukra a hétköznapi tevékenységek sorrendjének felállítása is
problémát okoz, és gyakran a megoldhatatlanság körébe tartozik, éppen
úgy, mint a matematikai feladatok sorrendisége.
- Pontosan mi a diszkalkulia? – Dr. Márkus Attilát neurológus-pszichiátert kérdeztem.
- A diszkalkulia a számolási képesség különböző jellegű és mértékű
hiányossága. A számolás (tudományos nevén aritmetika) alapja a
számfogalom, mely a tárgyi világ mennyiségeinek közös,
elvonatkoztatott, absztrakt jelölése. A számfogalom számokban fejeződik
ki: szóban (magyarul), pl. öt, írásban 5. A diszkalkulia jellemzői: a
jelentős mértékben megnehezült számfogalom felfogása,
a számszimbólumok (írásban a számjegyek, verbálisan a számszavak)
elsajátítása, a 10-es alapú helyi-értékes számrendszer szabályainak
megtanulása és alkalmazása, valamint a négy alapművelet elvégzése.
A diszkalkulia a számolásban résztvevő idegrendszeri struktúrák károsodása
és/vagy azok működési zavara, melyek lehetnek: öröklöttek
(diszkalkuliások egy részének vérrokonai között gyakoribb a
diszkalkulia, mint az átlag populációban) és szerzettek (elsősorban
embrionális, vagy szülés körüli agykárosodások).
A számolási képesség elsajátításához a nyelvi képességek mellett az
egyéb kognitív rendszerek is szükségesek, melyek közül a
legfontosabbak: memória funkciók,
a figyelem rendszerei A fejlődési diszkalkuliák egy csoportja a
figyelmi- ill. a memória funkciók hiányosságainak következménye.
A tünetek igen változatosak. Van olyan, aki 17 éves korban sem képes
egyszerű összeadást (3+4) megoldani csak a kézujjak segítségével, vagy
két kétjegyű számot egymás alá írva nem tud összeadni, kivonni.
Lehetséges, hogy a műveleti szabályokat el tudja mondani, de nem tudja
alkalmazni, vagyis a műveletet elvégezni. Előfordul, hogy a helyi érték
jelölésével van valakinek gondja, de gondot okozhat a számjegyek megkülönböztetése
is, melyet szintén sok tanulás, gyakorlás ellenére sem sikerül
kiküszöbölni A diszkalkuliások egyik csoportja a szorzótáblát (noha
akár 1 000-szer is megtanulta) nem tudja megjegyezni - ugyanakkor
hosszú versek megtanulása és felidézése nem okoz nehézséget.
Szerencsére a matematikatanulási problémát előrejelző tüneteket a szülők és pedagógusok jelentős részben már kisgyermeknél is korán felismerhetik, ami a személyiségfejlődés szempontjából és a további fejlesztések miatt is nagyon fontos.
- A diszkalkuliát biztosan előrejelző tünetekkel „óvatosan kell
bánnunk”! A matematikatanulási probléma gyanúja – legtöbbször, sajnos –
már csak az iskolában, a hosszas otthoni gyakorlás és a rendszeres,
folyamatos korrepetálás sikertelensége után merül fel – mondja Dékány Judit, az ELTE GYOSZI gyógypedagógus-logopédus tanára, közoktatási és igazságügyi szakértő.
-
Arra mindenképpen oda kell figyelnünk, ha a gyermeknél lassabb mozgás,
beszéd és nyelvi fejlődés, bizonytalan téri-idői tájékozódás, a
matematika iránti kevésbé motivált odafigyelés (akár a gyermek
játékában is) látható. Jellemző a matematikai ismeretek lassú „befogadása”,
az ilyen ismeretekre vonatkozó figyelem és emlékezet alulmaradó
teljesítése, majd az iskolában a gyermek egyéb teljesítményeihez mérten
matematikából az egyre inkább feltűnő elmaradás. Fontos, hogy minél
előbb eljussunk gyermekünkkel szakemberhez. Ha korán felismerjük a
tanulási gondot, akkor hatékonyabb segítséget kapunk, és megelőzhetjük
a tanulási probléma által okozott esetleges magatartás- és
személyiségbeli (önértékelési, szorongásos) problémák kialakulását is.
Az általános iskola 1-2. osztályában már biztosan tudhatjuk azt, hogy
igényel-e a tanuló különleges megsegítést, fejlesztést a matematikai
képességek terén - akár mindvégig az általános iskolában. Sőt, a
tapasztalat azt mutatja, hogy a középiskolás korban elkezdett
fejlesztés is hatékony lehet, és a személyiségre is pozitívan hat.
- Milyen helyzetben jelent hátrányt ez a képességhiány, és mennyire lehet fejleszteni?
- A súlyos diszkalkuliás, aki legtöbbször az ujjait használja a matematikai műveletvégzéshez a
mindennapi életben is sokszor akadályoztatva érzi magát a matematikai
ismeretek alkalmazása terén, például nem mer fizetni a boltban, vagy
nem tud biztosan az órán tájékozódni. Ugyanakkor ez mások számára
megtévesztő lehet, mert, az élet egyéb területein pedig kifejezetten
kreatív, okos és tehetséges is lehet. A fejlesztés, az egyénre szabott
tempó mindenképp fontos, mert ezzel a diszkalkuliás is sok mindent
képes megtanulni az iskolai matematika-tananyagból. Ugyanakkor még az
enyhébb fokú matematikatanulási nehézség esetén sincs biztosíték arra,
hogy a gyermek jól fog teljesíteni a megfelelő fejlesztő és
felzárkóztató foglalkozások mellett.
- Mely esetben kaphat a tanuló felmentést a matematikai értékelés alól?
- A Közoktatási Törvény a súlyosabb és az enyhébb mértékű matematika
tanulási probléma esetén – a komplex vizsgálatok/kontrollvizsgálatok
tükrében – egyaránt megengedi, hogy a gyermek ideiglenes, majd ezt
fokozatosan meghosszabbítva akár az érettségi vizsgára vonatkozóan is
(diszkalkulia esetén a felsőoktatási törvény alapján a felsőfokú
oktatás során is) tanulmányai alatt egyéni értékelésben részesüljön. Az
elsődleges szűrést/vizsgálatot
először a Nevelési Tanácsadóban végzik el, majd – amennyiben ez a
tanulási probléma súlyosabb fokú –, hivatalból kérik a területileg
illetékes Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs
Bizottság vizsgálatát. A hivatalosan elkészített szakvélemény alapján –
a szülő írásbeli kérelmére – az iskola igazgatója mentesíti a tanulót a
matematika tárgy értékelése alól, ami együtt járhat a fizika és a kémia
tárgy számításos tananyagrészeinek értékelése alóli mentesítéssel is.
- A felmentett diszkalkuliásnak más tárgyból kell érettségi vizsgát
tennie. A felmentés azonban nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem kell
matematikával foglalkoznia. Kötelező fejlesztésre járnia?
A fejlesztés és a tanuló képességeihez mért felzárkóztatásban való
részvétel a tanuló és a szülő joga és kötelessége. Találkoztunk olyan
diszkalkuliásokkal, akik a matematikatanulási zavar ellenére el tudták
végezni a középiskolai tananyagot, és olyanokkal is, akik még felnőtt
korban sem voltak képesek erre.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!